7WPT Digitaal Media Entertainment - Chocolate Challenge
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Chocolate Challenge en leren wat procestechnologie is.
Wat is de Chocolate Challenge? Wat is procestechnologie? Hoe wordt procestechnologie gebruikt binnen de wereld van Digitaal, media en entertainment?
7WPT Digitaal, media en entertainment - Boermarke
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op een workshop Boermarke in de klas, kennis maken met de Boermarke en leren over procestechnologie en programmeren.
Wat doet het bedrijf Boermarke? Wat komt er kijken bij het maken van een product? Wat is procestechnologie? Waarom zijn er computers nodig voor procestechnologie?
7WPT Energie, water en veiligheid - Chocolate Challenge
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Chocolate Challenge en leren wat procestechnologie is.
Wat is de Chocolate Challenge? Welke uitvindingen horen er allemaal bij de wereld van energie, water en veiligheid? Welke stappen doorloop je allemaal als je een uitvinding maakt? Wat is procestechnologie?
7WPT Energie, water en veiligheid - Twence
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op een workshop Twence in de klas en leren wat procestechnologie is.
Wat gebeurt er allemaal in het bedrijf Twence? Hoe verwerken ze daar afval? Hoe wekt Twence duurzame energie op? Op welke manier wordt afval omgezet naar een nieuwe grondstof? Hoelang duurt het voordat verschillende soorten afval zijn verteerd?
7WPT Hi-Tech en Science - Chocolate Challenge
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Chocolate Challenge en leren wat procestechnologie is.
Wat is de Chocolate Challenge? Wat is procestechnologie? Hoe wordt procestechnologie gebruikt binnen de wereld van Hi-Tech en science? Wat is een chip? Hoe worden chips gemaakt?
7WPT Hi-Tech en Science – Bolscher
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op een workshop over Bolscher in de klas en kennis maken met het bedrijf Bolscher. De kinderen leren over procestechnologie en hoe Hi-Tech bij kan dragen aan duurzaam ondernemen.
Wat is Hi-Tech en Science? Hoe gebruikt Bolscher Hi-Tech in het bedrijf? Wat is procestechnologie? Hoe kan Hi-Tech helpen bij het verminderen van CO2 uitstoot? Welke Hi-Tech oplossingen kan je bedenken voor het probleem van Bolscher?
7WPT Mens en gezondheid - Chocolate Challenge
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Chocolate Challenge en leren wat procestechnologie is.
Wat is de Chocolate Challenge? Wat is procestechnologie? Hoe wordt procestechnologie gebruikt binnen de wereld van Mens en gezondheid? Als je eigen lichaam ook een machine is, hoe kan je die dan heel efficiënt laten werken?
7WPT Mens en gezondheid - PO56 KLK-Kolb
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op een workshop KLK-Kolb in de klas en leren over oppervlaktespanning en stroperigheid.
Wat doet het bedrijf KLK-Kolb? Wat is oppervlaktespanning? Wat is stroperigheid? Hoe onderzoek je stoffen in een proefje?
7WPT Mens en gezondheid - PO78 KLK-Kolb
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op een workshop KLK-Kolb in de klas en leren over oppervlaktespanning en stroperigheid.
Wat doet het bedrijf KLK-Kolb? Wat is oppervlaktespanning? Wat is stroperigheid? Hoe onderzoek je stoffen in een proefje?
7WPT Ontwerp Productie Wereldhandel - Bolletje
Een les ter voorbereiding op een workshop van Bolletje bij de wereld van Ontwerp, productie en wereldhandel.
Wat doet het bedrijf Bolletje? Wat komt er kijken bij het maken van een product? Wat is procestechnologie? Hoe komen de grondstoffen bij Bolletje?
7WPT Ontwerp, productie en wereldhandel - Chocolate Challenge
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Chocolate Challenge en leren wat procestechnologie is.
Wat is de Chocolate Challenge? Wat is procestechnologie? Hoe wordt procestechnologie gebruikt binnen de wereld van Ontwerp, Productie en Wereldhandel? Wat is automatisering?
7WPT Voeding en natuur - Chocolate Challenge
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Chocolate Challenge en leren wat procestechnologie is.
Wat is de Chocolate Challenge? Welke uitvindingen horen er allemaal bij de wereld van voeding en natuur? Hoe zijn producten veranderd door de tijd? Wat is procestechnologie?
7WPT Voeding en natuur - Friesland Campina
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op een workshop Friesland Campina in de klas en leren wat procestechnologie is.
Wat gebeurt er allemaal in het bedrijf Friesland Campina? Welke zuivelproducten maakt Friesland Campina allemaal? Welke stappen moet je doorlopen om kaas te maken? Hoe kan je zelf melk pasteuriseren?
7WPT Wonen Werken Verkeer - Chocolate Challenge
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Chocolate Challenge en leren wat procestechnologie is.
Wat is de Chocolate Challenge? Wat is procestechnologie? Hoe wordt procestechnologie gebruikt binnen de wereld van Wonen, werken en verkeer? Welke manieren van verplaatsen kan je bedenken? Hoe kan dat op een schone en duurzame manier?
7WPT Wonen Werken Verkeer – Morssinkhof Groep B.V.
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op een workshop Morssinkhof Groep B.V. in de klas, kennis maken met de Morssinkhof Groep B.V. , leren over bestrating en nadenken over oplossingen voor wateroverlast op straat.
Wat doet het bedrijf Morssinkhof Groep B.V.? Wat is bestrating? Wat merken wij van klimaatverandering? Waarom kan water niet makkelijk de grond in trekken op straat?
Welke oplossingen kan jij bedenken voor wateroverlast op straat?
Bewegend vliegobject als schaalmodel
Een les waarbij op beschouwende, onderzoekende en makende wijze kennis wordt gemaakt met vliegmachines door de tijd.
Wat kan ik verwachten tijdens de workshop ‘Bewegend vliegobject als schaalmodel’? Wat zijn vliegmachines? Welke uitvindingen zijn er allemaal gedaan door de tijd?
Bij Cubetto thuis (Kinderboekenweek 2023)
Een les waarbij de kinderen op spelende en ontdekkende manier kennis maken met Cubetto, programmeren en klassikaal een boek lezen.
Wie is Cubetto? Wat kan Cubetto allemaal? Hoe kan je met pijlen een route maken? Wat gebeurt er in het boek ‘Bij ons in de straat’?
Bij mij thuis (Kinderboekenweek 2023)
Een les waarbij de kinderen op ontdekkende en verkennende wijze kennismaken met het boek ‘Hier zijn Ari en Loek’, naambordjes maken en een spelletje spelen.
Waarover gaat het boek ‘Hier zijn Ari en Loek’? Gaan dingen bij Ari en Loek thuis hetzelfde als bij jou? Heeft jouw naam een speciale betekenis? Waarmee versier je jouw eigen naambordje?
Biotoop - Het dierenrijk
Een voorbereidende les bij een onderzoekend leren workshop in de Museumfabriek waarbij de kinderen een quiz spelen over de woonplaats van verschillende dieren.
Wat is er allemaal te zien in de Museumfabriek? Wat weet jij al over dieren? Wat heeft het uiterlijk van een dier te maken met de plek waar hij woont?
Botje bij Botje
Een voorbereidende les bij een onderzoekend leren-workshop in De Museumfabriek waarbij de kinderen zich voorbereiden op de workshop door zich te verdiepen in de plek van zoogdieren binnen de diergroepen en hun verschillende skeletten en door alvast te oefenen met een techniek die in de workshop wordt gebruikt.
Cyborgs en zo
Een les waarbij de leerlingen op een verkennende en spelende manier onderzoeken hoe je dieren kan groeperen.
Wat vertelt de fysieke constructie van dieren over hun leefwijze? Hoe bewegen verschillende dieren zich voort? Hoe kan je dieren indelen? Welke vragen kan je het beste stellen om te weten te komen om welk dier het gaat?
Dagproject - Beestenboel
‘Een beestenboel op school’ is een schoolbreed dagproject, waarbij de kinderen op onderzoekende, zingende, makende en fotograferende manier kennis maken met Opera, zingen, weergeven van beweging en het gebruik van digitale media.
Dagproject - Het Lab
‘Het Lab’ is een schoolbreed dagproject waarbij de kinderen natuurkundige verschijnselen zoals lucht, kracht, water, temperatuur, licht en geluid onderzoeken. Het verloop van het onderzoek wordt vastgelegd met digitale media.
Dagproject - Sporen uit het Twentse verleden
‘Sporen uit het Twentse verleden’ is een schoolbreed dagproject, waarbij de kinderen op onderzoekende, spelende en makende manier kennis maken met het cultureel erfgoed van Twente.
Dansende lijnen
Twee lessen voorafgaande aan een workshop ‘Dansende lijnen WS’ verzorgd door Roombeek Cultuurpark Educatiecluster (RCE)
Les 1:
Oriënteren: De kinderen bekijken een presentatie over animatie.
Onderzoeken: De kinderen ontdekken dat een tekenfilm bestaat uit verschillende tekeningen achter elkaar.
Les 2:
Uitvoeren: De kinderen tekenen met kleurpotloden vormen en lijnen in een flipboekje.
Evalueren: De kinderen bespreken het eigen werk en dat van hun groepsgenoten.
De draden van vroeger en nu
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op verkennende en onderzoekende manier leren over weven en draad maken ter voorbereiding op de een bezoek aan de Museumfabriek.
Wat is er allemaal te zien in de Museumfabriek? Wat weet je over textiel? Welke soorten draden zijn er allemaal?
De lijn die leeft
Een voorbereidende les waarbij de kinderen samen nadenken over wat een museum is en over stopmotion.
Wat kan je allemaal zien in een museum? Welke soorten museums zijn er? Wat is animatie? Hoe kan je een klassikale animatie maken?
De Middeleeuwen
Een les waarbij op verkennende, spelende en makende manier kennis wordt gemaakt met middeleeuwse kunst en het Rijksmuseum Twenthe.
Wat is het Rijksmuseum Twenthe? Hoe leefden mensen in de Middeleeuwen? Hoe ziet een kunstwerk uit de Middeleeuwen er uit?
De Schatkamers
Een les waarbij op verkennende, spelende en makende manier kennis wordt gemaakt met het Rijksmuseum Twenthe.
Wat is het Rijksmuseum Twenthe? Wat is een schatkamer? Wat is er te vinden in de schatkamers van het museum? Welke schatten zou ik zelf verzamelen?
De Test Fabriek
Wat zijn robots? Wat voor soorten robots zijn er? Aan wat voor eisen moet een robot voldoen?
Dichtbij
Wat is een close-up? Hoe wordt een close-up gemaakt? Waarom maakt een fotograaf foto’s van dichtbij? Wat doet een close-up foto met je waarneming?
Een aankondiging
Een serie van twee lessen waarbij de kinderen kennismaken met grafisch ontwerp en een poster ontwerpen voor het meedoe-concert met analoge technieken.
Wat is grafisch ontwerp? Hoe kan je typografie gebruiken? Hoe kan je zelf een poster maken waarbij je bewust gebruik maakt van compositie?
Een prinselijk portret
Een les waarbij op verkennende, spelende en makende manier kennis wordt gemaakt met portretten en het Rijksmuseum Twenthe.
Wat is het Rijksmuseum Twenthe? Wat zijn de kenmerken van portretten uit verschillende tijden? Waarom worden portretten gemaakt? Wat is de meerwaarde van een schilderij tegenover fotografie?
Een raadselachtige film
Een serie van twee lessen waarbij de kinderen maken kennis met filmtechnieken en camerastandpunten.
Welke camerastandpunten zie je veel in films en op tv? Wat is het belang van een storyboard? Hoe kan je zelf een storyboard tekenen?
Een schilderij in beweging
Een voorbereidende les waarbij de kinderen samen nadenken over wat een museum is en over stopmotion.
Wat kan je allemaal zien in een museum? Welke soorten museums zijn er? Wat is animatie? Hoe kan je een klassikale animatie maken?
Een tekenfilm
Twee lessen voorafgaande aan een workshop ‘Een tekenfilm WS’ verzorgd door Roombeek Cultuurpark Educatiecluster (RCE)
Les 1:
Oriënteren: De kinderen bekijken een presentatie over animatie en storyboards.
Onderzoeken: De kinderen onderzoeken hoe je een verhaal in tekeningen kan vertellen.
Les 2:
Uitvoeren: De kinderen bekijken een presentatie over beweging in animatie en bedenken een verhaal voor hun tekenfilm naar aanleiding van de voorstelling van het OvhO.
Evalueren: De kinderen bespreken het eigen werk en dat van hun groepsgenoten.
Een verhaal maken
Een les waarin de leerlingen op ontdekkende, associërende en schrijvende manier een verhaal bedenken dat gebruikt wordt tijdens de workshop: Verhaal in beeld.
Foto-film
Twee lessen voorafgaande aan een workshop ‘Foto-film’ verzorgd door Roombeek Cultuurpark Educatiecluster (RCE)
Les 1:
Oriënteren: De kinderen bekijken een presentatie over stop-motion en bespreken het verschil tussen een foto (staat stil) en een film (beweegt).
Onderzoeken: De kinderen ontdekken hoe van foto’s een filmpje gemaakt kan worden.
Les 2:
Uitvoeren: De kinderen tekenen, kleuren en/of beplakken een afbeelding van een dier uit de voorstelling die bevestigd wordt aan blokken of duplo.
Evalueren: De kinderen bespreken het eigen werk en dat van hun groepsgenoten.
Gouden Portretten
Een les waarbij op verkennende, spelende en makende manier kennis wordt gemaakt met portretten en het Rijksmuseum Twenthe.
Wat is het Rijksmuseum Twenthe? Wat zijn de kenmerken van portretten uit verschillende tijden? Waarom worden portretten gemaakt? Wat is de meerwaarde van een schilderij tegenover fotografie?
Het epische einde
Een les waarbij de leerlingen op een verkennende, spelende en makende manier de geschiedenis van robots en kunstmatige intelligentie onderzoeken.
Welke robots gebruiken we allemaal in ons dagelijks leven? Hoe zullen robots er in de toekomst uit zien? Hoe teken ik een robot van de toekomt?
Het epische Einde (middenbouw)
Een les waarbij de leerlingen op een verkennende, spelende en makende manier de geschiedenis van robots en kunstmatige intelligentie onderzoeken.
Welke robots gebruiken we allemaal in ons dagelijks leven? Hoe zullen robots er in de toekomst uit zien? Hoe teken ik een robot van de toekomt?
Het interview
Een serie van twee lessen waarin de kinderen alles leren rondom interviews.
Wat is een interview? Welke technieken heb je daarvoor nodig? Welk soort interviewvragen kan je stellen?
Het schilderij dat leefde
Een voorbereidende les waarbij de kinderen samen nadenken over wat een museum is en over stopmotion.
Wat kan je allemaal zien in een museum? Welke soorten museums zijn er? Wat is animatie? Hoe kan je een klassikale animatie maken?
In de nacht
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op verkennende en makende manier leren over Twentse sagen en legende ter voorbereiding op de een bezoek aan de Museumfabriek.
Wat is er allemaal te zien in de Museumfabriek? Wat zijn sagen en legenden? Hoe gaat het verhaal van de hellehond?
Kader kijken
Een voorbereidende les waarbij de kinderen kennismaken met fotografie als beeldende kunst en nadenken over wanneer een foto kunst is.
Wat doet een kunstenaar? Hoe maakte je vroeger een foto? Zijn alle foto’s kunst? Waarom wel of niet?
Kevers van vroeger en nu
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op verkennende en spelende manier leren over kevers, robots en programmeren.
Wat is er allemaal te zien in de Museumfabriek? Wat zijn de verschillen tussen dieren en robots? Hoe kan je elkaar programmeren als robot?
Klimaatactie
Een les waarbij de kinderen op onderzoekende en makende wijze een kennismaken met klimaatverandering en zelf een poster voor een klimaatactie maken.
Wat ga je allemaal doen tijdens de workshop? Wat is er aan de hand met de wereld en het klimaat? Wat zet jij op jouw klimaatposter?
Led-insect
Een voorbereidende les waarbij de leerlingen op een verkennende en makende manier insecten onderzoeken.
Wat zijn de kenmerken van een insect? Welke verschillen kan je vinden tussen insecten? Hoe heten de verschillende onderdelen van een insect?
Levende lijnen
Een voorbereidende les waarbij de kinderen samen nadenken over wat een museum is en over stopmotion.
Wat kan je allemaal zien in een museum? Welke soorten museums zijn er? Wat is animatie? Hoe kan je een klassikale animatie maken?
Levende logo's
Een les ter voorbereiding op tekenen waarbij de kinderen op een spelende, onderzoekende en makende manier ontdekken hoe je met animatietechnieken beweging kan creëren.
Wat is een frame? Hoe maak je een tableau vivant? Hoe kan ik een situatie uitbeelden met houding, gebaar, emotie en mimiek?
Levende Schilderijen
Een les waarbij de kinderen op een verkennende en spelende manier insecten onderzoeken en zich voorbereiden op hun bezoek aan het Rijksmuseum Twenthe.
Hoe ga ik om met insecten? Hoe speel ik een rollenspel? Hoe kan ik houding, emotie en mimiek inzetten om een rol te spelen?
Maak je eigen bioplastic
Wat zijn microben? Wat kan je allemaal met microben? Wat zijn microplastics? Hoe kan je een kunstwerk tekenen over microben?
Maak je eigen luisterboek (Kinderboekenweek 2023)
Een les waarbij de kinderen een stuk van het boek ‘Mijn jaar in een tent’ lezen en zelf bedenken hoe het verhaal verder gaat.
Wat gebeurt er in het verhaal ‘Mijn jaar in een tent’? Waarom gaat Zwaan een jaar in een tent slapen? Hoe denk jij dat het verhaal verder gaat?
Maak je eigen mini-escaperoom groep 5-6
Een les waarin de kinderen kennis maken met escaperooms en een thema verzinnen voor hun eigen mini-escaperoom.
Wat is een escaperoom? Welk thema en verhaal verzin je voor jouw mini-escaperoom? Hoe ziet de plattegrond van jouw mini-escaperoom eruit?
Maak je eigen mini-escaperoom groep 7-8
Een les waarin de kinderen kennis maken met escaperooms en een thema verzinnen voor hun eigen mini-escaperoom.
Wat is een escaperoom? Welk thema en verhaal verzin je voor jouw mini-escaperoom? Hoe ziet de plattegrond van jouw mini-escaperoom eruit?
Maker Festival Twente
Een les waarbij kinderen kennis maken met het Maker Festival Twente en zich oriënteren op beroepen van de toekomst.
Wat is het Maker Festival en waarom wordt dit georganiseerd? Wat kan je allemaal doen op het Maker Festival Twente? Wat is innovatie? Wat zijn de beroepen van de toekomst?
Mijn Lijn
Een les waarbij de kinderen op ontdekkende en verkennende wijze kennismaken met het kunstwerk ‘Mijn Lijn’.
Hoe werkt ‘Mijn Lijn’? Welke dingen kan je allemaal doen met dit kunstwerk? Welke spelletjes kan je ermee spelen?
Modefotografie
Een serie van twee voorbereidende lessen waarin de kinderen accessoires bekijken en zelf accessoires ontwerpen.
Wat zijn accessoires? Hoe ontwerpt een designer accessoires? Hoe kan je zelf van kosteloos materiaal een accessoire maken?
Ontdek het museum!
Een les waarbij op verkennende, spelende en makende manier kennis wordt gemaakt met het Rijksmuseum Twenthe.
Wat is een museum? Hoe gedraag je je in een museum? Wat hangt er allemaal in een museum? Wat kan allemaal kunst zijn?
Programmeer een mini-computer!
Een workshop waarbij de kinderen kennismaken met een microcontroller en de basisprincipes van programmeren verkennen.
Wat voor apparaten vallen er onder de term ‘computer’? Wat is een microcontroller? Hoe werken computers en microcontrollers? Wat is programmeren? Hoe kan je zelf programmeren?
Project E handleiding
Nu, en in de toekomst nog meer, krijgen we te maken met de gevolgen van klimaatverandering. Regenbuien worden heftiger, de zomers warmer en er komen meer overstromingen. Het kan -en moet- anders. Duurzamer. Met kleine gedragsveranderingen kunnen kinderen op school en thuis nu al zelf hun toekomst beïnvloeden. Om op een leuke en bewuste manier met duurzaamheid bezig te zijn werd Project-E ontwikkeld. Een samenwerkingsverband van de Gemeente Enschede, de GGD Twente, Twente Academy Young, Twente Milieu en Waterschap Vechtstromen.
Recyclebot
Wat is robotica? Hoe werken robots precies en wat heb je nodig?
Reis mee door de lucht
Een voorbereidende les, waarbij de kinderen op onderzoekende manier kennismaken met drones het bekijken van filmpjes en het doen van een brainstorm.
Wat zijn drones? Wanneer is een drone bedacht? Waarvoor worden drones gebruikt? Wat zou een drone in de toekomst allemaal kunnen?
Robot Cozmo PO45
Een les waarbij de kinderen op ontdekkende en verkennende wijze kennismaken met robot Cozmo en met programmeren.
Wie is robot Cozmo? Wat kan Cozmo allemaal? Wat is programmeren? Hoe kan je elkaar programmeren?
Robot Cozmo PO678
Een les waarbij de kinderen op ontdekkende en verkennende wijze kennismaken met robot Cozmo en met programmeren.
Wie is robot Cozmo? Wat kan Cozmo allemaal? Wat is programmeren? Hoe kan je elkaar programmeren?
Robots en kevers
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op verkennende en spelende manier leren over kevers, robots en programmeren.
Wat is er allemaal te zien in de Museumfabriek? Wat zijn de verschillen tussen dieren en robots? Hoe kan je elkaar programmeren als robot?
Stoere hanger
Waaraan doet een vorm jou denken? Waaraan doet een kleur jou denken? Welk gevoel geeft jou dat? Hoe kun je vormen en kleuren tot een beeld stapelen? Hoe kun je twee verschillende stapels maken?
Textiel - Arbeiders en ambacht
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op verkennende, spelende en makende manier leren over weven en draad maken ter voorbereiding op de een bezoek aan de Museumfabriek.
Wat is er allemaal te zien in de Museumfabriek? Wat weet je over textiel? Wat is wol eigenlijk? Welke soorten draden zijn er allemaal?
Textiel - Arbeiders en robots
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op verkennende en makende manier leren over werken in de fabriek, robots, en elkaar programmeren maken ter voorbereiding op de een bezoek aan de Museumfabriek.
Wat is er allemaal te zien in de Museumfabriek? Wat weet je over textiel? Welke machines werden er gebruikt in textielfabrieken? Hoe kan je zo’n machine en elkaar programmeren?
Textiel - Baronnen en bioplastic
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op verkennende en ontdekkende manier leren over de textielgeschiedenis en plastic ter voorbereiding op de een bezoek aan de Museumfabriek.
Wat is er allemaal te zien in de Museumfabriek? Wat weet je over textiel? Welke grondstoffen heb je nodig produceren van textiel en plastic? Wat is het probleem met het te veel produceren van textiel en plastic?
Textiel - Baronnen en fabrieken
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op verkennende en makende manier leren over weven en draad maken ter voorbereiding op de een bezoek aan de Museumfabriek.
Wat is er allemaal te zien in de Museumfabriek? Wat weet je over textiel? Welke soorten draden zijn er allemaal?
Uit de broekzak, in de spotlights
Een voorbereidende les waarbij de kinderen kennismaken met fotografie als beeldende kunst en nadenken over wanneer een foto kunst is.
Wat doet een kunstenaar? Hoe maakte je vroeger een foto? Zijn alle foto’s kunst? Waarom wel of niet?
URENCO - Classroom 2030
Een les waarbij de kinderen op verkennende, kijkende en onderzoekende wijze kennismaken met klaslokalen van vroeger.
Hoe zag een klaslokaal er vroeger uit? Welke dingen had je vroeger nog niet, die er nu wel zijn? Zitten er verschillen tussen het klaslokaal van je vader en moeder en die van je opa en oma?
URENCO - Ontdekkisten
Een les waarbij de kinderen op verkennende, kijkende en onderzoekende wijze kennismaken met wat er komt kijken bij het doen van een onderzoek.
Wat ga je ontdekken tijdens de workshop Ontdekkisten van URENCO? Hoe kan je onderzoek doen? Hoe kan je er achter komen of informatie klopt?
Urenco - Stoffen scheiden
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op verkennende, kijkende en onderzoekende wijze kennismaken met wat er komt kijken bij het doen van een onderzoek.
Wat is uranium? Wat is uranium verrijken? Wat is het verschil tussen de uraniumatomen U-235 en U238? Hoe kun je iets goed onderzoeken? Wat is het belang van kijken en vragen stellen binnen een onderzoek?
Urenco Bodyscan
Hoe zou het zijn om superkrachten te hebben? Wat is innovatie? Kan je je eigen lichaam ook verbeteren? Op welke manier gebruikt Urenco innovatie om het menselijk lichaam te helpen of verbeteren?
Van schetsontwerp tot vliegmachine
Een les waarbij op beschouwende, onderzoekende en makende wijze kennis wordt gemaakt met Leonardo da Vinci en een aantal van zijn uitvindingen.
Wat kan ik verwachten tijdens de workshop ‘Van schetsontwerp tot vliegmachine’? Wat zijn vliegmachines? Welke uitvindingen heeft Leonardo da Vinci allemaal gedaan?
Vita
Een voorbereidende- en afsluitende les door de groepsleerkracht bij de theatrale rondleiding ‘Vita’ in aansluiting op de tentoonstelling ‘Ars Longa, vita brevis’ in het Rijksmuseum Twenthe. Na hun bezoek verwerken de leerlingen hun belevingen in een creatief eindproduct.
Wat kan je doen in een museum? Wat is theater? Hoe kan je je eigen plek vinden? Hoe kan je een kunstwerk maken van jezelf?