Toggle navigation

Dagprojecten


PO

Cardboardles-beest met bewegende delen

Een les waarin de kinderen op onderzoekende, experimenterende en uitvoerende manier kennismaken met cardboards en cardboard-animatie.

Bekijk les
PO

Cardboardles-drie versies beest

Een les waarin de kinderen op onderzoekende, experimenterende en uitvoerende manier kennismaken met cardboards en cardboard-animatie.

Bekijk les
PO

Cardboardles-kartonbeest

Een les waarin de kinderen op onderzoekende, experimenterende en uitvoerende manier kennis maken met cardboards en cardboard animatie.

Bekijk les
PO

Cardboardles-structuurbeest

Een les waarin de kinderen op onderzoekende, experimenterende en uitvoerende manier kennis maken met cardboards en cardboard animatie.

Bekijk les
PO

Een beestenboel op school-beestenboel attributen

Een les waarin de kinderen op onderzoekende, beschouwende en makende manier kennismaken met de inhoud van het dagproject: ‘Een beestenboel op school’ en een onderdeel maken voor de kick-off van het dagproject.

Bekijk les
PO

Een beestenboel op school-bonte feestmuts

Een les waarin de kinderen op onderzoekende, beschouwende en makende manier kennismaken met de inhoud van de projectdag: ‘Een beestenboel op school’ en een onderdeel maken voor de kick-off van de projectdag.

Bekijk les
PO

Een beestenboel op school-feest-fantasie attributen

Een les waarin de kinderen op onderzoekende, beschouwende en makende manier kennismaken met de inhoud van het dagproject: ‘Een beestenboel op school’ en een onderdeel maken voor de kick-off van het dagproject.

Bekijk les
PO

Een beestenboel op school-kleurrijke attributen

Een les waarin de kinderen op onderzoekende, beschouwende en makende manier kennismaken met de inhoud van de projectdag: ‘Een beestenboel op school’ en een onderdeel maken voor de kick-off van de projectdag.

Bekijk les
PO

Het krachtlab

Wat kan je allemaal met water? Welke beroepen hebben met water te maken? Wat zijn de verschillende vormen van water.

Bekijk les
PO

Het licht- en geluidlab

Waarom is geluid belangrijk voor wat je ziet? Waarom is licht belangrijk voor wat je hoort? Hoe is het om blind of doof te zijn? Kun je geluid tekenen?

Bekijk les
PO

Het luchtlab

Wat is lucht? Wat is vliegen? Wat kan er allemaal vliegen? Wat is wind? Op welke manier kun je wind maken?

Bekijk les
PO

Het temperatuurlab

Wat draag je in de winter om warm te blijven? Hoe blijf je koel in de winter? Hoe blijft een gebouw warm in de winter en koel in de zomer? Welke materialen worden daarvoor gebruikt?

Bekijk les
PO

Sporen uit het Twentse verleden - Jagers-verzamelaars in Twente (versie A)

Project voor groep 5 en 6 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en die nadrukkelijk gericht zijn op de geschiedenis van Twente. Dit derde project geeft de leerling inzicht in de wezenlijke verschillen tussen de agrarische en de eerdere jager-verzamelaarssamenleving en laat de leerling zich verplaatsen in de jager-verzamelaar die in de steentijd in Twente leefde.

Wanneer leefden in Twente de jagers en verzamelaars? Wat aten ze? Welke voorwerpen gebruikten ze? Hoe kan je zelf een stamlid verzinnen van een groep jager-verzamelaars?

Bekijk les
PO

Sporen uit het Twentse verleden - Jagers-verzamelaars in Twente (versie B)

Project voor groep 5 en 6 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en die nadrukkelijk gericht zijn op de geschiedenis van Twente. Dit derde project geeft de leerling inzicht in de wezenlijke verschillen tussen de agrarische en de eerdere jager-verzamelaarssamenleving en laat de leerling zich verplaatsen in de jager-verzamelaar die in de steentijd in Twente leefde.

Wanneer leefden in Twente de jagers en verzamelaars? Wat aten ze? Welke voorwerpen gebruikten ze? Hoe kan je zelf een stamlid verzinnen van een groep jager-verzamelaars?

Bekijk les
PO

Sporen uit het Twentse verleden - Leven in een Los Hoes (versie A)

Project voor groep 1 en 2 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en die nadrukkelijk gericht zijn op de geschiedenis van Twente. Het eerste project geeft de leerling inzicht in het leven van een kind van ‘vroeger’, toen bijna iedereen in Twente op een boerderij woonde.

Hoe leefde je als kind vroeger op de boerderij in Twente? Hoe zien kleding en voorwerpen van vroeger eruit? Wat moest er allemaal gebeuren op een boerderij?

Bekijk les
PO

Sporen uit het Twentse verleden - Leven in een Los Hoes (versie B)

Project voor groep 1 en 2 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en die nadrukkelijk gericht zijn op de geschiedenis van Twente. Het eerste project geeft de leerling inzicht in het leven van een kind van ‘vroeger’, toen bijna iedereen in Twente op een boerderij woonde.

Hoe leefde je als kind vroeger op de boerderij in Twente? Hoe zien kleding en voorwerpen van vroeger eruit? Wat moest er allemaal gebeuren op een boerderij?

Bekijk les
PO

Sporen uit het Twentse verleden - Van stoom tot textiel (versie A)

Project voor groep 7 en 8 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en dat nadrukkelijk gericht is op de geschiedenis van Twente. Dit vierde project geeft de leerling inzicht in de betekenis van de industrialisatie voor Twente en Enschede in het bijzonder en voor de mensen die in de fabrieken werkten.

Hoe zag Enschede en omgeving er vroeger uit? Hoe was het om te werken in de fabriek? Hoe werkt een weefgetouw dat in de fabriek stond?

Bekijk les
PO

Sporen uit het Twentse verleden - Van stoom tot textiel (versie B)

Project voor groep 7 en 8 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en dat nadrukkelijk gericht is op de geschiedenis van Twente. Dit vierde project geeft de leerling inzicht in de betekenis van de industrialisatie voor Twente en Enschede in het bijzonder en voor de mensen die in de fabrieken werkten.

Hoe zag Enschede en omgeving er vroeger uit? Hoe was het om te werken in de fabriek? Hoe werkt een weefgetouw dat in de fabriek stond?

Bekijk les
PO

Sporen uit het Twentse verleden - Van vroeger naar nu (versie A)

Project voor groep 3 en 4 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en dat nadrukkelijk gericht is op de geschiedenis van Twente. Dit project geeft de leerlingen inzicht in de geleidelijke veranderingen die hebben geleid tot de wereld waarin ze leven en in kenmerkende aspecten van de verschillende tijden.

In wat voor soort huizen leefden mensen in verschillende tijden? Welke spelletjes speelden de kinderen? Hoe kan je zelf een spelletje spelen van vroeger?

Bekijk les
PO

Sporen uit het Twentse verleden - Van vroeger naar nu (versie B)

Project voor groep 3 en 4 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en dat nadrukkelijk gericht is op de geschiedenis van Twente. Dit project geeft de leerlingen inzicht in de geleidelijke veranderingen die hebben geleid tot de wereld waarin ze leven en in kenmerkende aspecten van de verschillende tijden.

In wat voor soort huizen leefden mensen in verschillende tijden? Welke spelletjes speelden de kinderen? Hoe kan je zelf een spelletje spelen van vroeger?

Bekijk les
PO

Zing een beestenboel op school-beweeg als een beest

Een les waarin de kinderen op onderzoekende, zingende en schrijvende manier kennis maken met het lied ‘Een beestenboel op school’ en het refrein leren zingen.

Bekijk les
PO

Zing een beestenboel op school-blinde rups

Een les waarin de kinderen op onderzoekende, zingende en schrijvende manier kennis maken met het lied ‘Een beestenboel op school’ en het refrein leren zingen.

Bekijk les
PO

Zing een beestenboel op school-samen een refrein maken

Een les waarin de kinderen op onderzoekende, zingende en schrijvende manier kennismaken met opera en het lied: ‘Een beestenboel op school’. Ze leren een refrein schrijven.

Bekijk les
PO

Zing een beestenboel op school-variëren met woorden

Een les waarin de kinderen op onderzoekende, zingende en schrijvende manier kennismaken met opera, met het lied: ‘Een beestenboel op school’ en hoe een refrein te schrijven.

Bekijk les