Sporen uit het Twentse verleden - Jagers-verzamelaars in Twente (versie A)
Project voor groep 5 en 6 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en die nadrukkelijk gericht zijn op de geschiedenis van Twente. Dit derde project geeft de leerling inzicht in de wezenlijke verschillen tussen de agrarische en de eerdere jager-verzamelaarssamenleving en laat de leerling zich verplaatsen in de jager-verzamelaar die in de steentijd in Twente leefde.
Wanneer leefden in Twente de jagers en verzamelaars? Wat aten ze? Welke voorwerpen gebruikten ze? Hoe kan je zelf een stamlid verzinnen van een groep jager-verzamelaars?
Sporen uit het Twentse verleden - Jagers-verzamelaars in Twente (versie B)
Project voor groep 5 en 6 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en die nadrukkelijk gericht zijn op de geschiedenis van Twente. Dit derde project geeft de leerling inzicht in de wezenlijke verschillen tussen de agrarische en de eerdere jager-verzamelaarssamenleving en laat de leerling zich verplaatsen in de jager-verzamelaar die in de steentijd in Twente leefde.
Wanneer leefden in Twente de jagers en verzamelaars? Wat aten ze? Welke voorwerpen gebruikten ze? Hoe kan je zelf een stamlid verzinnen van een groep jager-verzamelaars?
Sporen uit het Twentse verleden - Leven in een Los Hoes (versie A)
Project voor groep 1 en 2 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en die nadrukkelijk gericht zijn op de geschiedenis van Twente. Het eerste project geeft de leerling inzicht in het leven van een kind van ‘vroeger’, toen bijna iedereen in Twente op een boerderij woonde.
Hoe leefde je als kind vroeger op de boerderij in Twente? Hoe zien kleding en voorwerpen van vroeger eruit? Wat moest er allemaal gebeuren op een boerderij?
Sporen uit het Twentse verleden - Leven in een Los Hoes (versie B)
Project voor groep 1 en 2 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en die nadrukkelijk gericht zijn op de geschiedenis van Twente. Het eerste project geeft de leerling inzicht in het leven van een kind van ‘vroeger’, toen bijna iedereen in Twente op een boerderij woonde.
Hoe leefde je als kind vroeger op de boerderij in Twente? Hoe zien kleding en voorwerpen van vroeger eruit? Wat moest er allemaal gebeuren op een boerderij?
Sporen uit het Twentse verleden - Van stoom tot textiel (versie A)
Project voor groep 7 en 8 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en dat nadrukkelijk gericht is op de geschiedenis van Twente. Dit vierde project geeft de leerling inzicht in de betekenis van de industrialisatie voor Twente en Enschede in het bijzonder en voor de mensen die in de fabrieken werkten.
Hoe zag Enschede en omgeving er vroeger uit? Hoe was het om te werken in de fabriek? Hoe werkt een weefgetouw dat in de fabriek stond?
Sporen uit het Twentse verleden - Van stoom tot textiel (versie B)
Project voor groep 7 en 8 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en dat nadrukkelijk gericht is op de geschiedenis van Twente. Dit vierde project geeft de leerling inzicht in de betekenis van de industrialisatie voor Twente en Enschede in het bijzonder en voor de mensen die in de fabrieken werkten.
Hoe zag Enschede en omgeving er vroeger uit? Hoe was het om te werken in de fabriek? Hoe werkt een weefgetouw dat in de fabriek stond?
Sporen uit het Twentse verleden - Van vroeger naar nu (versie A)
Project voor groep 3 en 4 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en dat nadrukkelijk gericht is op de geschiedenis van Twente. Dit project geeft de leerlingen inzicht in de geleidelijke veranderingen die hebben geleid tot de wereld waarin ze leven en in kenmerkende aspecten van de verschillende tijden.
In wat voor soort huizen leefden mensen in verschillende tijden? Welke spelletjes speelden de kinderen? Hoe kan je zelf een spelletje spelen van vroeger?
Sporen uit het Twentse verleden - Van vroeger naar nu (versie B)
Project voor groep 3 en 4 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en dat nadrukkelijk gericht is op de geschiedenis van Twente. Dit project geeft de leerlingen inzicht in de geleidelijke veranderingen die hebben geleid tot de wereld waarin ze leven en in kenmerkende aspecten van de verschillende tijden.
In wat voor soort huizen leefden mensen in verschillende tijden? Welke spelletjes speelden de kinderen? Hoe kan je zelf een spelletje spelen van vroeger?